Wielka recenzja: Mocny portret, który stawia w trudnej sytuacji niewygodne poglądy Roalda Dahla

Wielka recenzja: Mocny portret, który stawia w trudnej sytuacji niewygodne poglądy Roalda Dahla

Jako wieloletni czytelnik i wielbiciel twórczości Roalda Dahla byłem zarówno urzeczony, jak i zaniepokojony sztuką „Olbrzym” wystawiona w Royal Court Theatre. Kreacja autora, znakomicie zagranego przez Johna Lithgowa, była po prostu hipnotyzująca, gdyż oddawała istotę charakteru Dahla, rzucając jednocześnie światło na jego mroczną stronę.


Giant (Royal Court Theatre, Londyn)

Znany pisarz dziecięcy i lotnik z czasów II wojny światowej, Roald Dahl, znalazł się ostatnio pod lupą przed sądem opinii publicznej, krytykując go za język niewrażliwy na rasę, używany w jego poprzednich dziełach.

Sąd, o którym mowa, to prestiżowy Royal Court Theatre w Chelsea, w którym wystąpi Roald Dahl, grany przez aktora Johna Lithgowa, znanego z ról Winstona Churchilla w filmie The Crown oraz z programu telewizyjnego Third Rock From The Słoneczny.

Najnowsza sztuka Marka Rosenblatta zagłębia się w konsekwencje antysemickich komentarzy Roalda Dahla w recenzji książki z 1983 roku zatytułowanej God Cried, napisanej wspólnie z Tonym Cliftonem i Catherine Leroy, w której skrytykowano bombardowanie Libanu rok wcześniej.

Akcja rozgrywa się w rozklekotanym przedłużeniu ogrodu w wiejskim domu Dahla w Buckinghamshire.

Wielka recenzja: Mocny portret, który stawia w trudnej sytuacji niewygodne poglądy Roalda Dahla

Wielka recenzja: Mocny portret, który stawia w trudnej sytuacji niewygodne poglądy Roalda Dahla

Obecnie przegląda korekty swojej najnowszej książki zatytułowanej „Czarownice”, która jest analizowana przez jego brytyjskich i amerykańskich wydawców – tak się składa, że ​​oboje są Żydami. (Parafrazowane)

Konflikt pojawia się, gdy zaniepokojony wydawca (Romola Garai), który ogólnie go podziwia, próbuje uzyskać przeprosiny za jego szkodliwe komentarze, aby uspokoić amerykańską publiczność.

Oprócz tego, że jest niechętny, Dahl idzie o krok dalej i atakuje ją. Jednak to, co naprawdę zadziwia i urzeka w przedstawieniu Nicholasa Hytnera, to nie fakt, że Dahl zostaje ujawniony – ta informacja jest już powszechnie znana. Zamiast tego leży to w zuchwałym, podżegającym charakterze sztuki. Wyraża myśli, które wiele osób – Żydów, Izraelczyków, antysemitów i ogół społeczeństwa – może żywić, ale boją się otwarcie wyrazić. Spektakl nie dotyczy tylko Dahla; chodzi o nas wszystkich. A w obliczu narastającego zagrożenia eskalacją konfliktu na pełną skalę na Bliskim Wschodzie jego moment nie może być bardziej złowieszczy.

Zeszłego wieczoru nieustraszony, odważny i pozbawiony skrupułów występ Lithgowa wprawił publiczność w oszołomienie i ciszę zapierającą dech w piersiach. Co więcej, jego podobieństwo do Dahla jest również uderzające.

Wielka recenzja: Mocny portret, który stawia w trudnej sytuacji niewygodne poglądy Roalda Dahla
Wielka recenzja: Mocny portret, który stawia w trudnej sytuacji niewygodne poglądy Roalda Dahla

Jednak sztuka Rosenblatta nie boi się ukazać innej perspektywy na jego temat. Przedstawia jego kąśliwy humor, dzięki któremu zyskał zarówno przyjaciół, jak i wrogów, sposób, w jaki usprawiedliwia swoją surowość prostotą oraz wykorzystanie dobrze znanego bólu pleców jako wymówki.

Sytuacja ta stanowi dla Dahla ostrzeżenie przed ostrą krytyką, a jego amerykański wydawca ostro wyraża tę dezaprobatę, określając go jako osobę waleczną i niechętną do współpracy, która stawia przed sądem cały naród z powodu działań jednej administracji.

Jednak angielski wydawca, Elliot Levey, radzi jej, aby zignorowała dokuczanie Dahla, podobnie jak można zignorować drwiny z placu zabaw lub nieatrakcyjną tapetę jego ciotki. Z drugiej strony Rachel Stirling, która była narzeczoną Dahla, próbowała zachować harmonię ze swoją powściągliwą angielską postawą, martwiąc się, że Roald może zagrozić jego potencjalnemu rycerstwu.

Po przerwie spektakl zdaje się tracić dynamikę, jednak utrzymuje intensywne poczucie, że żaden z bohaterów nie jest od nas moralnie lepszy ani gorszy.

Bardzo ważne jest, aby wszyscy zajęli się palącym problemem antysemityzmu, który stał się utrzymującym się problemem wymagającym natychmiastowej uwagi ze względu na jego powagę.

2024-09-27 06:26