BBC dokona poważnych zmian w dokumentach przyrodniczych Davida Attenborough w nadziei na obniżenie kosztów i konkurowanie z gigantami streamingowymi

BBC dokona poważnych zmian w dokumentach przyrodniczych Davida Attenborough w nadziei na obniżenie kosztów i konkurowanie z gigantami streamingowymi

Jako wytrawny entuzjasta przyrody i od dziesięcioleci naśladowca urzekających filmów dokumentalnych Sir Davida Attenborough muszę przyznać, że jestem zarówno zaintrygowany, jak i pełen obaw w związku z nadchodzącymi zmianami w programach przyrodniczych BBC. Integracja technologii sztucznej inteligencji w celu zastąpienia ekip filmowych wydaje się odważnym krokiem naprzód, ale nie mogę powstrzymać się od zastanawiania się, czy kiedykolwiek naprawdę uda się uchwycić surową, nieprzewidywalną magię natury, jaką poznaliśmy ludzkimi oczami i uszy.


Dokumenty przyrodnicze Davida Attenborough przejdą znaczącą transformację, ponieważ BBC planuje wykorzystać technologię sztucznej inteligencji zamiast tradycyjnych ekip filmowych.

Nowe roboty-kamery będą niezależnie odczytywać zachowanie zwierząt i rejestrować kluczowe sceny.

Cięcia ekip filmowych wynikają z rosnących kosztów i konkurencji ze strony kanałów transmisji strumieniowej.

Szef BBC zajmujący się historią naturalną, Sreya Biswas, ogłosił pierwszy w swojej korporacji zaawansowany technologicznie program przyrodniczy o nazwie Spy in the Troop.

Metody uczenia się oparte na sztucznej inteligencji zostały zastosowane w ukrytych urządzeniach do obserwacji zwierząt, czyli robotach przypominających życie, które potrafią wtopić się w grupy dzikich zwierząt.

BBC dokona poważnych zmian w dokumentach przyrodniczych Davida Attenborough w nadziei na obniżenie kosztów i konkurowanie z gigantami streamingowymi

BBC dokona poważnych zmian w dokumentach przyrodniczych Davida Attenborough w nadziei na obniżenie kosztów i konkurowanie z gigantami streamingowymi

Urządzenia będą analizować wokalizacje i gesty twarzy grupy małp, aby określić ich emocje, tworząc ostatecznie katalog nagrań wideo.

Zamiast po prostu zmniejszać wydatki BBC, najnowsze kamery pozwolą także zespołom filmowym uniknąć długiego oczekiwania w trudnych okolicznościach, umożliwiając im szybsze uchwycenie optymalnych momentów akcji.

W niedawnym projekcie Alex Vail, kamerzysta współpracujący z Sir Davidem Attenborough przy filmie Blue Planet, opisał incydent, podczas którego spędziliśmy sześć kolejnych tygodni, każdego dnia od świtu do zmierzchu, cierpliwie czekając, aż w głębi dżungli nastąpi zabójstwo.

Przez cały czas zwracaj uwagę, ponieważ masz świadomość, że ta krótka chwila potrwa tylko dziesięć sekund i na pewno nie chcesz jej przegapić.

Ostatecznie długo oczekiwana okazja nie nadeszła, co jest wprawdzie rozczarowaniem, ale to po prostu jeden z aspektów naszej profesji.

Szef BBC dodał, że kamery automatyczne będą najbardziej zaawansowaną technologią, jaką kiedykolwiek stosowano w historii naturalnej.

Dodała: „Obecnie nasze punkty orientacyjne są zróżnicowane i staramy się zakręcić kołem”.

W zeszłym roku operator BBC Hamza Yassin stwierdził, że sceny dokumentalne w telewizji o dzikiej przyrodzie są często sfałszowane, aby wywołać u widzów większe „emocje” w związku z zagrożeniami dla świata przyrody.

Mistrz Strictly Come Dancing stwierdził, że niektóre napięte sytuacje i zmontowane sekwencje zostały sfabrykowane w celu zachęcenia widzów do podjęcia działań dotyczących ochrony środowiska.

BBC dokona poważnych zmian w dokumentach przyrodniczych Davida Attenborough w nadziei na obniżenie kosztów i konkurowanie z gigantami streamingowymi
BBC dokona poważnych zmian w dokumentach przyrodniczych Davida Attenborough w nadziei na obniżenie kosztów i konkurowanie z gigantami streamingowymi

Muszę przyznać, że jestem zszokowany, ale nie całkowicie zaskoczony, biorąc pod uwagę ich przeszłość. Korporacja ta była przedmiotem kontroli więcej razy, niż mogę zliczyć, z powodu zarzutów o fabrykowanie lub manipulowanie scenami w ich dokumentach przyrodniczych.

W ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci BBC było uwikłane w kilka kontrowersji wokół kłamstw. Najbardziej zauważalna z nich miała miejsce w 2011 r., kiedy ujawniono, że sceny z filmu „Kraina lodu”, które zdawały się przedstawiać niedźwiedzia polarnego rodzącego się na wolności, zostały w rzeczywistości sfilmowane. w holenderskim zoo.

Dodatkowo generuje efekty dźwiękowe do swoich programów poświęconych dzikiej przyrodzie w warunkach studyjnych. Utrzymują, że taka praktyka jest powszechna w całej branży ze względu na wyzwanie, jakim jest umożliwienie widzom rozróżnienia dźwięków zwierząt od innych dźwięków tła w środowisku naturalnym.

Piąty odcinek wyemitowanego w 2011 roku serialu BBC „Kraina lodu” o wartości 16 milionów funtów przedstawia małe niedźwiedzie polarne, które skomlą i popychają matkę po mleko.

Około osiem milionów ludzi uważało, że przerażające sekwencje zostały uchwycone przez operatorów kamer, którzy stawili czoła mroźnym warunkom głęboko w podziemnej jaskini w surowej, lodowatej tundrze.

Zamiast tego zdjęcia kręcono w prowizorycznej jaskini zbudowanej z gipsu i drewna, a także w wybiegu ogrodu zoologicznego w Holandii, oba pokryte sztucznym śniegiem.

W tym momencie gospodarz Sir David uzasadnił materiał filmowy, porównując dokumenty przyrodnicze do procesu kręcenia filmów.

BBC dokona poważnych zmian w dokumentach przyrodniczych Davida Attenborough w nadziei na obniżenie kosztów i konkurowanie z gigantami streamingowymi
BBC dokona poważnych zmian w dokumentach przyrodniczych Davida Attenborough w nadziei na obniżenie kosztów i konkurowanie z gigantami streamingowymi

W następnym roku, gdy na naszych ekranach pojawił się urzekający serial dokumentalny o Afryce, BBC przyjęła proaktywne podejście, aby zapewnić przejrzystość. Wyraźnie wskazali przypadki, w których materiał filmowy nie został nagrany w jego naturalnym środowisku, określając takie sceny jako „filmowanie kontrolowane”.

Wcześniej programy BBC nie tylko spotkały się z zarzutami o fałszerstwo nagrań z niedźwiedziem polarnym; nie było to dla nich wydarzenie wyjątkowe.

W 1997 roku doszło do niezapomnianego momentu uchwyconego na filmie, kiedy w filmie dokumentalnym zatytułowanym „Niedźwiedź polarny – arktyczny wojownik” można było zobaczyć matkę niedźwiedzia polarnego, jak rodzi i przytula swoje nowo narodzone młode.

Wydawało się, że scena została nakręcona w Arktyce, ale w rzeczywistości została nakręcona w zoo we Frankfurcie.

2024-10-11 01:41