Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo… Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie

Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie

Rozmyślając o urzekającej i zagadkowej podróży Sylvii Kristel, nie mogę powstrzymać się od uczucia głębokiej empatii i podziwu dla tej niezwykłej kobiety. Jej życie było kolejką górską, którą niewielu potrafiło pokonać z takim wdziękiem, odpornością i dowcipem.


Gdyby Sylvia Kristel, mało znana holenderska aktorka, nie próbowała dostać się do reklamy mydła, jej nazwisko mogłoby nigdy nie być tak silnie powiązane z seksualnością. Jednak wzięła udział w przesłuchaniu i odniosła sukces w branży.

W swojej opowieści natknęła się na francuskiego reżysera Justa Jaeckina, który przeprowadzał przesłuchania aktorek do filmu, po prostu przez przypadek pukając do niewłaściwych drzwi.

Zanim poprosił ją, żeby zdjęła suknię, zrozumiała, że ​​nie była to prośba o występ modelki po detergent – ​​nie było w tym nic, co można by określić jako nieskazitelne lub bez skazy.

Film ostatecznie stał się zmysłowym hitem kinowym z lat 70. Emmanuelle, a teraz doczekaliśmy się nowej odsłony, w której zastosowano feministyczną perspektywę i której celem było powtórzenie popularności oryginału, a jednocześnie zaspokojenie potrzeb współczesnej publiczności, która jest bardziej świadoma problemów MeToo.

Kristel, poprzednio koronowana na Miss Holandii TV, wcieliła się w tytułową bohaterkę w debiucie dramatu erotycznego. W tym filmie jej bohaterka jest zachęcana przez nieskrępowanego małżonka do zagłębiania się w szeroką gamę doświadczeń seksualnych – obejmujących obie płcie, różne grupy wiekowe, znajomych i przyjaciół.

Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie

Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie
Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie
Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie

Zadebiutował w czerwcu 1974 roku, ale bardziej sugestywnym określeniem byłoby „został ujawniony”, ponieważ wywołał spore zamieszanie i stał się najbardziej dochodowym francuskim filmem tego roku. Na przykład w jednym kinie znajdującym się na Polach Elizejskich.

Przez kolejne 12 lat, począwszy od 1974 r., w Paryżu bez przerwy wyświetlany był film pt. Elizejskie w Paryżu, a Kristel zdecydowała się wziąć udział w ostatnim pokazie w 1986 r.

Na całym świecie Emmanuelle obejrzało około 350 milionów ludzi. Pomimo zakazu w Hiszpanii za rządów Franco, namiętni fani zorganizowali loty do Francji, aby rzucić na to okiem. Poziom cenzury różnił się w zależności od regionu. Kontrowersyjna scena przedstawiająca tajską tancerkę palącą papierosa z pochwy, początkowo usunięta z brytyjskiej wersji wideo w 1990 roku, została później przywrócona w wersji DVD z 2007 roku.

Biorąc pod uwagę jego ogólnoświatową popularność, nie jest zaskakujące, że film zaowocował licznymi sequelami, spin-offami, kopiami i parodiami. Kristel wystąpiła w jeszcze kilku takich produkcjach, aż do Emmanuelle 4 (1984). Jednak w tym momencie ustalono, że w wieku 32 lat stała się nieco za stara na tę rolę.

W wysoce nieprawdopodobnej historii wyjaśniono, że udała się do Brazylii na rozległą operację plastyczną. Po wyzdrowieniu była tak uderzająco podobna do młodszej aktorki o imieniu Mia Nygren, że wydawało się, że wyłoniła się z niej zupełnie inna osoba.

Wtedy po prostu nie mogłem oprzeć się urokowi filmu z 1978 r. Carry On Emmannuelle, pierwotnie zatytułowanego w celu uniknięcia problemów z prawami autorskimi Carry On Up the Emmanuelle, z Kennethem Williamsem w roli uprzejmego ambasadora Francji Emile’a Preverta i Joan Sims w roli jego dziwaczna gospodyni, pani Dangle. Główną rolę z wdziękiem obsadziła Suzanne Danielle.

Ale to Kristel na zawsze będzie synonimem Emmanuelle, pomimo remake’u z 2024 roku.

We współczesnej opowieści o „podróży Emmanuelle ku seksualnemu oświeceniu”, przepełnionej perspektywą feministyczną, film zatytułowany „Emmanuelle”, w którym francuska aktorka Noemie Merlant wciela się w kultową rolę, miał swoją światową premierę na Festiwalu Filmowym w San Sebastian w Hiszpanii.

Wczesne recenzje były jednak letnie.

Film nawiązuje do 50-letniego poprzednika, prowadząc swojego bohatera w „zmysłową” eksplorację Dalekiego Wschodu. Podobnie jak poprzednio, podczas lotu angażuje się w romantyczne spotkanie z nieznajomym. Mimo że podróże lotnicze pierwszą klasą nie są już takie, jak w 1974 r., „powietrzny klub romansów” nadal istnieje.

Jeśli jednak ktoś uważał, że wznowienie postaci Emmanuelle było mądrą decyzją, być może będzie musiał ponownie to rozważyć. Współczesne podejście do tego filmu wydaje się bardziej skupiać na wrażliwości MeToo, niż na zapewnianiu tego samego poziomu intensywności. W przeciwieństwie do oryginalnej kreacji Kristel, wersja Emmanuelle Merlanta nie jest definiowana wyłącznie przez jej relacje z mężczyznami i kobietami; jest bardziej złożoną postacią.

Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie
Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie
Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie
Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie

Nie jest już tylko znudzoną gospodynią domową; zamiast tego jest bystrą dyrektorką hotelu wysłaną do Hongkongu, aby zwolnić oziębłego menedżera (w tej roli Naomi Watts). Podobnie jak w pierwowzorze zaprzyjaźnia się z kobietą, ale tym razem nie jest prostytutką na pełen etat. W rzeczywistości jest studentką kończącą studia z literatury angielskiej i korzystającą z usług seksualnych jako dodatkowego zarobku.

Jeden z krytyków określił film jako „poważne rozczarowanie”. Niezależnie od jakości życia Kristel niestety zmarła w 2012 roku w wieku 60 lat, pozostawiając po sobie życie naznaczone krótką sławą, które zostało przyćmione trudnościami i nieszczęściami przed jej przedwczesną śmiercią.

W swojej prostej autobiografii opublikowanej w 2007 roku przyznała, że ​​choć od tego czasu zagrała w wielu innych filmach (nawet w jednej wątpliwej adaptacji Kochanka Lady Chatterley z 1981 roku, w której kreacja angielskiej arystokratki była niezbyt przekonująca), nigdy nie mogła uciec od tej roli. z czego jest najbardziej znana: „Byłam ozdobiona, a jednak woleli mnie nagą”. Mówiłem, ale uznali mnie za bardziej atrakcyjnego, gdy milczę lub dubbinguję.

Możliwe, że jej trudne życie było od początku z góry przeznaczone. Urodzona w 1952 roku w Utrechcie, dzieciństwo spędziła w hotelu prowadzonym przez jej nadużywających alkoholu rodziców. Ona i jej siostra często dzieliły pokój nr 22, ale gdy było to potrzebne do płacenia gościom, przenoszono je do pokoju 23, w zasadzie małego magazynu.

„Zastanawiałam się: «A co, jeśli moi rodzice potrzebowaliby pokoju 23?»” – napisała. – Gdzie wtedy byśmy poszli?

W pierwszych rozdziałach mojego życia opowiadam o niezapomnianym i rozdzierającym serce wydarzeniu – akcie wykorzystywania seksualnego, którego dopuścił się wobec mnie, gdy miałem dziewięć lat, przez osobę, którą znałem jako wujek Hans, a który w rzeczywistości był kierownikiem hotelu. To wydarzenie wywarło głęboki i trwały wpływ na moje życie.

Kiedy wydawało się, że sytuacja się pogorszyła, niespodziewanie przybyła ciotka. Han został zwolniony, a Sylvia widziała, jak odchodził. Jednakże, gdy usłyszała trzaśnięcie drzwiami, poczuła ukłucie żalu i zadała sobie pytanie, czy jego zwolnienie nie było może zbyt surowe w stosunku do tego, co zrobił?

Utrzymujący się problem niskiej samooceny, którą nosiła przez całe życie, stał się jeszcze bardziej wyraźny w wieku 14 lat, gdy jej ojciec – który porzucił ich, by zamieszkać z inną kobietą – wrócił do hotelu ze swoim nowym partnerem, wypędzając żonę i obie córki.

W wieku 16 lat rzuciła szkołę, aby pracować jako maszynistka, ale wkrótce agencje modelek zwróciły uwagę na jej uderzającą urodę i smukłą sylwetkę. To rozbudziło w niej marzenia o aktorstwie. Jednak wynagrodzenie za rolę Emmanuelle było skromne i sięgało zaledwie 5000 funtów.

Początkowo odrzuciła tę propozycję, ale ostatecznie ją przyjęła po przekonaniu jej chłopaka, znanego belgijskiego pisarza Hugo Clausa (nominowanego do Nagrody Nobla i starszego od niej o 23 lata).

Mówiąc prościej, film miał być kręcony w Tajlandii. Pragnąc darmowych wakacji Claus przekonał Kristel, że film nie zostanie wydany w Holandii, oszczędzając w ten sposób matce Kristel dowiedzenia się o tym i potencjalnego poczucia zawstydzenia.

Zamiast tego, co obiecano, Emmanuelle zaskakująco wywarła głęboki wpływ nie tylko na ogół społeczeństwa, ale także na przemysł filmowy. Producenci odkryli, że softcore porno może być opłacalne komercyjnie i atrakcyjne dla szerokiego grona odbiorców.

Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie
Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie
Program trwał 12 lat w Paryżu i został zakazany przez Franco w Hiszpanii. Teraz, gdy hit miękkiego porno z lat 70. został przerobiony na erę #MeToo... Jak romans oryginalnej Emmanuelle z Lovejoyem zapoczątkował jej spiralę prowadzącą w stronę samotnej śmierci w mieszkaniu w Amsterdamie

Miało to jednak najbardziej szkodliwy wpływ na Kristel, ponieważ była stale kojarzona – co uważała za seksistowskie – z Emmanuelle, co doprowadziło ją do przekonania, że ​​jest postrzegana identycznie. Kiedyś stwierdziła: „Nie uważa się Johna Wayne’a za kowboja, który jeździ i strzela do ludzi, ale zakładają, że jestem nimfomanką.

Nie była, ale prowadziła życie, które wydawało się pikantne.

Po tym, jak Emmanuelle osiągnęła sławę, zabiegało o nią wielu zalotników, wśród nich męski Warren Beatty i uznany francuski filmowiec Roger Vadim.

Zamiast Clausa, który był ojcem jej syna Arthura, wybrała brytyjskiego aktora Iana McShane’a i przeprowadziła się z nim do Kalifornii. Jej słowa: „Wierzyłam, że Hollywood z niecierpliwością czeka na moje przybycie, ale tak nie było.

Przez pięć lat ich związek był toksyczny, co doprowadziło ją do uzależnienia od kokainy i alkoholu. W tym czasie poroniła po przypadkowym upadku ze schodów. Jej syn Arthur wrócił do swojej babci w Utrechcie. Wspominając przeszłość, stwierdziła: „Nie przypominam sobie, żebym była smutna. Zamiast tego poczułam ulgę, że mój syn ucieka od tego szkodliwego środowiska – życia pełnego mgły i zamieszania”.

Po rozstaniu z McShane’em dwukrotnie wyszła ponownie za mąż. Jej pierwsze małżeństwo, zawarte z zamożnym amerykańskim biznesmenem, przetrwało tylko pięć miesięcy. Następnie wyszła za mąż za belgijskiego producenta filmowego i związek ten przetrwał na tyle długo, że wyczerpał fundusze, które zarobiła na sequelach Emmanuelle.

Nie posiada już nieruchomości, które posiadała wcześniej w Los Angeles, Paryżu, Holandii i południowej Francji, co doprowadziło do ogłoszenia jej niewypłacalności finansowej.

Pomimo trudności Kristel, jak zauważyli rówieśnicy, nigdy nie straciła ostrego poczucia humoru. Jestem pod wrażeniem jej inteligencji, bystrości, elokwencji i biegłości w posługiwaniu się czterema językami. Serce mi pęka, że ​​kwestie Emmanuelle zostały zmasakrowane podczas angielskiego dubbingu, ponieważ sama Kristel mogła je wygłosić bezbłędnie.

Jednak nikogo, kto ją znał, nie zdziwiło, gdy zmarła samotnie w małym mieszkaniu w Amsterdamie.

Nałogowy palacz w wieku 11 – 11 lat! – zdiagnozowano u niej raka gardła, następnie raka płuc.

We Francji odtwarzana jest obecnie najnowsza adaptacja Emmanuelle, która stopniowo trafia na ekrany w Wielkiej Brytanii. Warto przypomnieć, że oryginał nie był tylko wyprodukowaną w odpowiednim czasie produkcją miękkiego porno.

Według obszernej książki Barry’ego Forshawa „Seks i film” Emmanuelle grana przez Kristel stanowi atrakcyjne połączenie niewinności i ukrytego seksualnego uroku. Przez cały film przekonująco ucieleśnia kobietę, która całkowicie czuje się komfortowo ze swoim ciałem.

Gdyby tylko czuła się dobrze ze wszystkim innym, z pewnością miałaby o wiele szczęśliwsze życie.

2024-10-06 00:20