W naszej epoce romantyzmu: dlaczego czytelnicy uwielbiają książki o pikantnych wróżkach i jeźdźcach smoków

W naszej epoce romantyzmu: dlaczego czytelnicy uwielbiają książki o pikantnych wróżkach i jeźdźcach smoków
Fani Dworu cierni i róż na Comic Con

Jako lifestylistka z zamiłowaniem do niekonwencjonalnych lektur muszę wyznać, że urzekł mnie czarujący świat książek „romantycznych”. Spędziłem niezliczone godziny na kartach „Dworu cierni i róż” oraz jego współczesnych, mogę zaświadczyć o uroku tych fantastycznych opowieści.


Czy kiedykolwiek żywiłeś uczucia do wróżki? Jeśli nie, wygląda na to, że nie wpadłeś jeszcze na modę na „romantyczność” – gatunek literacki słynący z wyraźnych (czytaj: parnych) scen, który według przewidywań do 2024 r. osiągnie sprzedaż przekraczającą 600 milionów dolarów.

Podróż rozpoczęła się od serii ACOTAR (Dwór cierni i róż) napisanej przez Sarah J. Maas. Kiedy w 2015 roku ukazała się jej pierwsza część, zyskała znaczną popularność; Jednak jego globalny sukces gwałtownie wzrósł, gdy BookTok zwrócił na to uwagę niedawno. Dziś Maas sprzedała ponad 40 milionów egzemplarzy swojej serii pięciu książek w 38 językach, a powiązane z nimi hashtagi zgromadziły imponujące 14 miliardów wyświetleń na TikToku, napędzane przez entuzjastów w każdym wieku, którzy omawiają teorie, angażują się w odgrywanie ról i dzielą się ich ulubione tytuły.

Nic dziwnego, że serial ACOTAR, którego początkiem jest scena, w której 19-letnia łowczyni Feyre zostaje wzięta do niewoli przez uwodzicielskiego, ale groźnego władcę faerie po jej spotkaniu z wilkiem w lesie, został również wystawiony na potrzeby telewizyjnej adaptacji przez Hulu. Sarah J. Maas nie jest jedyną autorką, która odniosła niezwykły sukces w tym gatunku; Rebecca Yarros, twórczyni serii Empyrean, w tym Fourth Wing i Jennifer L. Armentrout, znana z serii Blood and Ash , również są wybitni figurki, a ich adaptacje są obecnie opracowywane w Amazon.

Jeśli kochasz Sarah J. Maas, pokochasz te książki o tematyce romantycznej

Nierzadko zdarza się, że przyciągają nas legendarne postacie; rozważ „Wywiad z wampirem”, „Zmierzch”, a nawet „Piękną i Bestię”. Jednak w ramach gatunku często określanego jako „romansja” (połączenie romansu i fantasy) opowieści zazwyczaj rozgrywają się w mitycznych krajobrazach, a nie w fantastycznych istotach zakłócających życie zwykłych miast i instytucji edukacyjnych, jak to jest powszechne w popularnych powieściach.

Z mojej perspektywy, jako zagorzałego fana literatury romantycznej, historie te mają pewne znajome cechy. Zamiast postaci związanych z biurem, takich jak bezczelni redaktorzy lub ponurzy biznesmeni, często w głównych rolach można spotkać magiczne istoty, takie jak smoki, potwory, wróżki i inne. Te opowieści przypominają komedie romantyczne, z motywami takimi jak „wrogowie kochanków” i trójkąty miłosne, ale z fantastycznym akcentem. Jak to ujmuje Ajebowale Roberts, redaktorka magazynu HarperCollins: „Czytelnicy romansów odkryli, że romantyzm oferuje ukochane tropy, które cenią, a jednocześnie zapewnia urzekający świat, w którym można się zanurzyć”.

Kanadyjska autorka Nisha J. Tuli jest dość dobrze znana w swoim gatunku i określa swoją książkę Próba Królowej Słońca jako „połączenie Kawalera i Igrzyska Śmierci”, co dla nas brzmi intrygująco. Jak Tuli podzieliła się z The Guardian, tym, co przyciąga ją do gatunku, który nazywa „romantyką”, jest to, że romans może mieć konsekwencje zagrażające życiu, których nie znajdziesz w biurowej komedii romantycznej. Lubi tworzyć relacje, w których jedna postać zabiła całą rodzinę drugiej, a mimo to oczekuje się od nich zakochania – jest to dynamika charakterystyczna dla świata fantasy.

Zasadniczo, gdy omawiamy pojęcie „romansu”, często obejmuje ono spotkania seksualne, o czym świadczą wyraźne sceny miłosne dominujące w większości książek, czasami określane jako „przyprawa” lub „treści dla dorosłych”. Niezwykle popularna seria 50 twarzy Greya z 2011 r. wywołała szereg reakcji związanych z dynamiką władzy, ale gatunek romantycznej fantasy oferuje bardziej wzmacniające wrażenia. Jak stwierdziła Christina Clark-Brown, blogerka książkowa: „W tych historiach kobiety nie czekają na ratunek; zamiast tego wyruszają w wielkie przygody i znajdują partnerów, którzy szanują ich siły i pod każdym względem dorównują im”.

Kompleksowy przewodnik po wszechświecie Sarah J. Maas: „ACOTAR” i nie tylko

Skupia się także na nieustraszonym zagłębianiu się w fantazje, które z dużym prawdopodobieństwem nie staną się rzeczywistością (z wyjątkiem być może jakiegoś pomysłowego odgrywania ról), w przeciwieństwie do staromodnych romansów, które Twoja babcia potajemnie przynosiła do domu. Książki te często przedstawiają szerszą gamę postaci, co jest dość atrakcyjne dla współczesnego, modnego pokolenia TikTok, które nie dotknęłoby tradycyjnej historii miłosnej trzymetrowym kijem.

Georgia Summers, autorka książki „The City of Stardust”, stwierdziła, że ​​istnieje tendencja do przekształcania fantazji w bardziej włączający, obejmujący queerowe romanse i różnorodne postacie (ludzi kolorowych) jako wspólne elementy, a nie typowe białe męskie średniowieczne otoczenie.

Jednym z powodów, dla których odrobina romantycznego eskapizmu może być kusząca, jest to, że życie jest ostatnio nieco ponure, a te historie zapewniają beztroską, wciągającą rozrywkę. Jak Kerri Maniscalco, autorka „Tronu upadłych” wyjaśniła dziennikowi The Guardian, biorąc pod uwagę obecne globalne wyzwania społeczne, polityczne, gospodarcze i zdrowotne, czytelnicy szukają drogi ucieczki.

„Jeden dzień” i więcej programów telewizyjnych na podstawie popularnych książek

Alexandra Rowland, autorka „A Taste of Gold and Iron” i „Some by Virtue Fall”, zgadza się z tym stwierdzeniem. W podcaście „Under The Radar Book Club” stwierdziła: „Jako autorzy, nasza twórczość może nie zawsze cieszy się należnym szacunkiem, ale odgrywamy kluczową rolę w głębokim ratowaniu życia”. Dodała: „Zastanów się, kiedy przeżywałeś trudności i znajdowałeś pocieszenie w książce, która została idealnie napisana w czasie i zapewniła komfort, bezpieczeństwo, spokój i radość?”

Wielu czytelników jest zgodnych: w pierwszej połowie 2024 r. zakupiono ponad 11 milionów powieści romantycznych, co oznacza ponad dwukrotnie większy wzrost sprzedaży niż w roku poprzednim. Wygoda czytania tych książek na e-czytnikach i smartfonach pozwala na prywatną konsumpcję, eliminując potencjalne zakłopotanie podczas czytania ckliwych bajek w miejscach publicznych. Bez wiedzy mężczyzny w metrze możesz zamiast tego rozwiązywać łamigłówki Wordle! Co ciekawe, nawet książki drukowane przyjmują bardziej dyskretne projekty okładek zawierających wyłącznie tekst, zamiast pokazywać na okładkach muskularne modelki, takie jak Fabio.

Krótko mówiąc, nie wstydź się; w końcu te gwiazdy otwarcie wyrażają swoje zamiłowanie do romansów, więc dlaczego nie miałbyś zrobić tego samego?

2024-08-11 01:26